Gnathologie

Gnathologie is het vakgebied dat zich bezighoudt met het kaakgewricht, de kauwspieren en hoe het onder- en bovengebit contact maakt en langs elkaar heen beweegt. Pijn in het hoofd-halsgebied wordt vaak veroorzaakt door overbelasting in het kaak- en kauwstelsel. Voorbeelden hiervan zijn:

• (Spierspannings)hoofdpijn
  • Oorpijn
  • Kaakgewrichtspijn
  • Spierpijn in het aangezicht
  • Knappende kaakgewrichten
  • Verhoogde gebitslijtage

De verzamelnaam voor dit soort klachten is CMD of TMD (Temporo Mandibulaire Dysfunctie). Meestal is nooit één oorzaak voor het ontstaan van TMD en is het een multi-factoriële ziekte. Vaak is de oorzaak wel te herleiden tot het verkeerd gebruik van het gebit en de kaken (o.a. Tandenknarsen, slaaphouding, kaakklemmen, tongpersen, wangzuigen, teveel kauwgomkauwen, etc).

Door het hanteren van een dergelijk gedragspatroon raakt het kaak- en kauwstelsel overbelast en kunnen er klachten ontstaan. De behandeling bestaat meestal uit het bewust worden van dit patroon en het analyseren van de situaties waarin het patroon gehanteerd wordt. Vaak wordt de behandeling ondersteund met fysiotherapie of spalktherapie.

De tandarts-gnatholoog richt zich op de diagnose en behandeling van deze pijn en problemen van het kaak- en kauwstelsel. In onze kliniek werkt een tandarts-gnatholoog Dr. M.H. Steenks met veel kennis en ervaring, waardoor u voor TMD problemen bij ons aan het goede adres bent.

U kunt een afspraak met hem maken of via het contact formulier informeren naar de mogelijkheden. Na het maken van de afspraak krijgt u een vragenlijst toegestuurd (Uitgebreid Functie Onderzoek). Als u de vragen zorgvuldig beantwoordt, geeft dat ons reeds een beeld van uw klachten.
Tijdens het eerste consult wordt u in de gelegenheid gesteld uw antwoorden nader toe te lichten en vragen te stellen. Tevens zal er tijdens dit eerste consult een uitgebeid onderzoek naar uw klachten plaatsvinden, zal er een diagnose gesteld worden en een behandelplan worden voorgesteld.